LEGENDE DIN AREALUL PARCULUI NATURAL
PORŢILE DE FIER
Cuprins
- Legenda potecii Marcopici
- Legendele Poţilor de Fier
- Legenda despre Porţile de Fier
- Ordin de la divan
- Legenda Grotei Haiducilor
- Peştera Gaura cu Muscă
- Stânca Babacăi
- Mormântul lui Atila
- Legenda lui Iorgu Iorgovan
- Legenda construiri Mânăstiri Vodiţa
- Legenda lui Marcopici_2
- Legenda izvorului rece
- Legende
- Legenda Sîn-Toaderilor
- Sfinxul
-
Stânca Babacaia
- Peştera lui Boroancă
- Voievodul Miron
- Peştera Voinicilor
"Legenda
potecii Marcopici"
Bătrânii acestei zone povestesc
cu drag legende auzite din
moşi-strămoşi,
aşa se spune cum că poteca
care poartă denumirea de Marcopici,
din
apropierea Mânăstirii Vodiţa a luat
acest nume datorită următoarei
întâmplări:
Mânăstirea Vodiţa,
mănăstire de
călugări harnici şi cu frica lui
Dumnezeu în suflet,
era un loc unde
sălăşuia şi călugărul Marcu,
al doilea în
funcţie după stareţul mânăstirii.
Ca toţi
ceilalţi,
Marcu ducea o viaţă pusnică
conform canoanelor bisericeşti,
numai că
ducându-se în nenumărate rânduri la
târguri pentru a achiziţiona diferite
lucruri,
în una din zile s-a îndrăgostit
de o fată din localitatea
Jidoştiţa.Dragostea faţă de ea era mai
puternică decât orice altceva, şi
încălcând canoanele bisericeşti el a
hotărât să se vadă pe ascuns cu ea.
Locul
de taină unde se vedeau era o fântână
din apropiere.S-au văzut ei cât s-au
văzut,
până când stareţul mânăstirii şi-a
dat seama că Marcu se abate de la cele
bisericeşti,
aşa că într-o zi l-a urmărit
şi l-a prins asupra faptului.
Aşa că în
ziua următoare,
stareţul i-a dat
călugărului Marcu o sapă
de lemn cu care
să sape drum până la locul de taină,
şi
arătându-i cu mâna direcţia în care
pleca el pentru a se întâlni cu săteanca
pe ascuns i-a zis:Marcu pe aici! De aici
vine numele potecii pe care a făcut-o
călugărul Marcu cu sapa de lemn.
Se mai
spune că,
ajungând cu poteca până la
locul unde se vedea pe ascuns cu
săteanca, la acea fântână, obosit fiind, şi-a
pus sapa sub cap şi a adormit lângă
fântână
datorită faptului că era prea
obosit.Şi a dormit Marcu lângă fântână
atât de mult încât l-a prins somnul de
veci,
aşa că fântâna se numeşte de atunci
fântâna popii.
Legendele Porţilor de Fier
04
Noiebrie 2006 | de Alexandru Boariu
Porta Ferea în limba latină, Donje
Djerdap în sârbă, Vaskapu în maghiară,
Demir-kapi în turcă, Porţile de Fier în
română: o barieră de stânci şi ape
învolburate care, timp de secole, făcea
aproape imposibilă navigaţia pe Dunăre
la intrarea în România. Mulţi
navigatori, curajoşi sau nesăbuiţi,
şi-au pierdut viaţa încercând să
străbată acest coridor periculos.
Astăzi, "ucigătoarele porţi" sunt
paşnice. Sutele de stânci care ieşeau
semeţe din Dunăre, creându-i coşmaruri
oricărui marinar, zac acum cuminţi sub
apele imensului lac de acumulare creat
de barajul Hidrocentralei Porţile de
Fier I. Vapoarele plutesc în linişte pe
deasupra lor. După secole de confruntare
acerbă, bătrâna Dunăre şi milenarii
munţi
-
Carpaţii pe malul românesc,
Balcanii pe cel sârbesc
-
au încetat
crâncena lor luptă. Au încheiat un
armistiţiu. Fluviul şi muntele, apa şi
piatra
au făcut pace. Doar legendele,
impresiile şi mărturiile celor care au
călătorit de-a lungul secolelor prin
acest mirific defileu mai amintesc
despre teribila
încleştare.
Legendă
despre Porţile de Fier
Una dintre numeroasele legende despre
Porţile de Fier este redată de baroana
Aloyse de Carlowitz. Povestea o are
drept eroină
pe Sieglinde, nimfă
a
Dunării. Potrivit legendei, Sieglinde
l-a pus pe soţul ei, "spiritul stâncilor
şi al vâltorilor", să construiască o
poartă de fier, pentru a-i împiedica pe
navigatori să se avânte în labirintul de
stânci. Dacă totuşi aceştia ajungeau
aici, ei nu mai puteau scapa de
naufragiu decât dacă îi conducea însăşi
Sieglinde. Ajunşi în dreptul porţii,
navigatorii aduceau ofrande nimfei, până
când poarta îi anunţa sosirea,
deschizându-se. Într-una din zile însă,
ingratitudinea unui corăbier orgolios a
pus norocul traversării doar pe seama
dibăciei sale. Acest lucru a supărat-o
atât de tare pe Sieglinde, încât ea a
părăsit locul, lăsând deschisă aceasta
trecere primejdioasă pentru oricine s-ar
fi aventurat. ("Prin ţările romane
-
călători străini din secolul al XIX-lea"
-
Ed. Sport-Turism 1984).
În jurnalul său de călătorie de la 1856,
tot baroana Aloyse de Carlowitz ne-a
lăsat una dintre cele mai frumoase
descrieri ale palpitantei treceri prin
Porţile de Fier. "Printre stânci,
alergau vuiete înspăimântătoare, gemete
tânguitoare, strigăte ascuţite, în
mijlocul cărora în zadar ar fi încercat
o voce omenească să fie auzită. Ne aflăm
la foarte mică distanţă de locul în care
apa şi piatra se încleştau într-o luptă
înverşunată, când marinarii noştri
tăcuţi făcură un semn care, deşi indemna
la atenţie, inspira groază:
<Iată Porţile de Fier!>. Barca se
cufunda în haos, părând să caute refugiu
pe malul sârb. Atunci, şeful
echipajului, trecând la timonă, schimba
brusc direcţia bărcii, îndreptând-o spre
o platformă mişcătoare, acoperită cu
spumă albă, în mijlocul căreia se
deschideau, ici colo, vârtejuri
întunecate. Printre ele se ridicau
stânci mai înalte sau mai scunde,
pândind
vasul nostru, aşa cum pândeşte tigrul pe
călătorul imprudent care s-a aventurat
în deşertul unde el este singurul
stăpân.
Salamandre în flăcări.
Vâslaşii s-au oprit, dar aceasta oprire
era îngrijorătoare. Cârmaciul, ghemuit
în spatele şefului, întindea braţele
spre timona, dar nu îndrăznea să o
atingă, dându-şi seama că o conducea o
mână mai pricepută ca
a lui. Singur
pilotul era fericit, o fericire
inexplicabilă, că a salamandrei în
mijlocul flăcărilor (...)
Barca noastră aluneca în mijlocul
acestor vârtejuri, stânci, bulboane şi
înaintă cu repeziciune pe marginea unei
mulţimi de cascade înguste, separate
între ele de nişte roci diforme, ca
nişte socluri imaginare pentru giganţii
împietriţi, care-şi întindeau mâinile
fantastice deasupra cascadelor.
Ai fi zis că, sub acest aspect
îngrozitor, şi-au păstrat capacitatea de
a vorbi, aşa cum se vorbeşte doar în
Infern. Vocile neclare, care urlau,
şuierau, gemeau în jurul nostru, se
contopeau într-un zgomot înspăimântător
atât de puternic, încât nici douăzeci de
salve de tun nu s-ar fi auzit (...)
Aripi de monştri.
Vasul nostru nu mai plutea, ci zbura
parcă purtat pe aripile monştrilor
marini, ce păreau să-şi fi dat întâlnire
aici, pentru a respira şi a da afară apa
înghiţită, transformând-o într-o spumă
inofensivă şi fără vlagă. Între gurile
lor căscate se înălţau stânci rotunde,
plate, ascuţite, atât de apropiate,
încât părea posibil să cobori pe ele, ca
pe o scară, până în adâncul prăpastiei
ce se ghicea fără să se vadă, fiindcă
lumina nu putea pătrunde acolo, iar
întunericul peste care uneori alunecau
raze răzleţe de soare reuşea să facă din
trecerea Porţilor de Fier o adevărată
coborâre în Infern. Deodată, aşa cum
prevăzuse ghidul de la Muntele Alion,
barca noastră a început să se legene
blând pe o pânză întinsă de apă uşor
agitată, îndreptându-se spre o
încântătoare insuliţa, numită Balmid
(azi, dispărută - n.r.). Stâncile,
mândre ca opuseseră Dunării o barieră de
netrecut, s-au retras în spatele ei,
grupate spre malul sârb, coborând pana
la poalele Carpaţilor şi lăsând în voia
apelor
învingătoare
câmpiile fertile ale
Valahiei.
Bibliografie-internet--- JURNALUL
NAŢIONAL- 4 noe.
2006
Ordin de la divan
În 1834, când o secetă cumplită aproape
a golit albia Dunării, un inginer savant
a măsurat majoritatea stâncilor şi a
ajuns la concluzia că era imposibil să
fie distruse. El a sugerat că în această
zonă nu se putea realiza o navigaţie
sigură decât printr-un sistem de drumuri
şi ecluze, care să ridice şi să menţină
apa la un nivel suficient de mare,
pentru a acoperi obstacolele şi a
permite vaselor să treacă pe deasupra
lor, fără să le atingă. Austriecii au
aprobat acest plan, dar cum el necesită
cheltuieli uriaşe, au cerut Turciei să
suporte o parte din ele. Cererea era
îndreptăţită, întrucât la acea dată
Porţile de Fier, situate între Serbia şi
Valahia, aparţineau Turciei. Dar turcii
cunoşteau atât de puţin despre
provinciile îndepărtate peste care
guverna suveranul lor, încât au luat
termenul de "porţile de fier" ad literam,
iar Divanul a trimis Austriei următorul
răspuns: "Nu e nevoie de atâtea eforturi
pentru a dărâma nişte porţi de fier, iar
dacă stâncile sunt prea dure pentru a le
putea distruge, nu rămâne decât să se
facă un foc atât de mare în jurul
porţilor, încât ele să se topească".
POVESTE
"O veche legendă
sârbească
spune că pe
vremuri localnicii de pe ambele maluri
ale Dunării au întins peste fluviu o
bară groasă de fier, pentru a-i avertiza
pe pasageri să coboare în acel loc de pe
vasul cu care călătoreau şi să-şi
continue drumul pe jos, pe malul
fluviului, până la ieşirea din această
zonă plină de pericole"
Aloyse de Carlowitz
"Călătorie în principatele dunărene"
-
1856
PE USCAT
"Apele Dunării fiind foarte scăzute,
traversarea cu vaporul pe la Porţile de
Fier era imposibilă. A trebuit s-o luăm
pe uscat, până la Turnu Severin, pe un
drum având Dunărea în dreapta, iar în
stânga poalele Carpaţilor. Am ajuns la
un podeţ de lemn. Aici se termina
Austria şi începe România. Prima
localitate este Vârciorova"
Ulysse de Marsilliac
"De la Pesta la Bucureşti"
-
1869
Spiritul stâncilor
"Potrivit legendei, Sieglinde l-a pus pe
soţul ei,
<spiritul stâncilor şi al
vâltorilor>, să construiască o poartă de
fier, pentru a-i împiedica pe navigatori
să se avânte în labirintul de stânci"
baroana Aloyse de Carlowitz
Legenda Grotei Haiducilor
Legenda spune că în vremurile de
demult această
peşteră era locul de
refugiu al haiducilor hăituiţi de poteră
şi de aici numele de Grota
Haiducilor.
În timpuri de restrişte
localnicii se refugiau în această
peşteră în fata cotropitorilor.
Peştera Gaura cu muscă
Ea este localizată pe malul
romanesc al Dunării,
mai jos de cele 12
capete ale balaurului învins de
legendarul Iovan Iorgovan a scăpat în
Râul Cerna şi a ajuns apoi în Dunăre,
ascunzându-se în peşteră.Pentru a-şi
răzbuna înfrângerea,
balaurul trimitea de
aici o periculoasă muscă
vampir ce sugea
sângele sutelor de oameni.
Localnicii din
această zonă adânc înrădăcinată
cred că în realitate înmulţirea
muştii constituie locul de la Porţile de
Fier.
Stânca Babacăi
În limba turceasca numele
înseamnă
'destin rău'.
Legenda spune că
un voievod sârb şi-a legat de stâncă
nevasta necredincioasă,
spunându-i:
'Babo Kaise' (nevastă căieştete).
Femeia
a murit în chinuri groaznice,
iar aici
vântul coşava bate mai tare decât în
restul Defileului Dunării,
amintind de
aceste suferinţe.
În vechime,
de stâncă se
legau odgoane
care barau trecerea vaselor până
nu erau vămuite.
Mormântul
lui Atila
În zona specială avifaunistica
Ostrovul Moldova Veche se presupune că
se află
mormântul lui Atila.
Localnicii
presupun că în vremurile de
demult,
fiecare soldat a pus câte o cască
de nisip peste mormântul lui
Atila,
formându-se astfel o movilă foarte
mare vizibilă de la mare distanţă.
Legenda lui Iorgu Iorgovan
Iorgu Iorgovan a fost un viteaz
care a trăit pe meleagurile noastre.
În
acele timpuri trăia un balaur cu trei capete care a avut curajul să-l
deranjeze pe viteazul Iorgu
Iorgovan.
Acesta supărat a decis că
trebuie să-l urmărească pe acest balaur
şi
să-l ucidă.
În urmărire l-a prins
pentru prima dată într-o strâmtoare din
zona Valea Cernei unde s-a luptat cu el
şi i-a tăiat un cap,
balaurul simţind
că-l lasă
puterile a fugit mai departe
dar,
pentru a doua oară a fost prins de
viteaz şi şi-a mai pierdut un cap,
în
disperarea lui balaurul a fugit mai
departe,
dar pentru a treia oară a fost
prins în zona apropiată
localităţii Sviniţa de astăzi
unde s-a luptat dar şi-a pierdut şi cel
de-al treilea cap şi a murit.
Din trupul
său s-a scurs mult sânge încât pământul
s-a înroşit şi a rămas roşu până în
zilele noastre,
astfel valea în care a
murit balaurul a primit numele de Valea
Roşie.
Legenda construirii Mânăstirii Vodiţa
Spune că într-o noapte
călugărului Nicodim i s-a arătat în vis
trimisul lui Dumnezeu care i-a spus:
"Nicodime!Tu stai aici,
te odihneşti şi
fraţii tăi
într-u credinţă de dincolo de
Dunăre sunt chinuiţi şi obidiţi pentru
că nu pot să îl slujească pe
Dumnezeu.
Scoală Nicodime şi mergi cât
mai repede şi ajută-i pentru
că numai
aceasta
va fi mântuirea lor."
Tulburat
de acest vis,
Nicodim
şi-a luat cu el
toate cele trebuincioase
ptentru
drum şi a pornit spre
Dunăre.
După multe zile de căutări şi
greutăţi a ajuns la malul fluviului
într-un loc unde albia era adâncă,
de
netrecut.
Obosit şi necăjit din această
pricină s-a culcat la umbra unui
copac.
În timpul somnului i s-a arătat
din nou trimisul lui D-zeu care i-a spus
să întindă sutana pe apă şi aşa va trece
peste
fluviu.
Trezit din somn,
a procedat
aşa şi astfel a reuşit să ajungă pe
celălalt mal,
între două râuri
apropiate.
A cercetat locul,
a pornit pe
lângă cursul de apă mai mic şi a hotărât
să ridice o mânăstire.
Ajutat de
localnici,
a ridicat mânăstirea ale cărei
ruine se văd şi astăzi.
Legenda lui Marcoprici (altă versiune)
Legenda spune că printre
călugării care se aflau la Mânăstirea
Vodiţa se afla şi unul care se numea
Marcu.
Într-o zi acesta văzu o fată
frumoasă care,
mergând la târgul din
sat,
venea în anumite zile pe potecă ce
cobora din Jidoştiţa până la
mânăstire.
Călugărul a aştepta-o,
a intrat
în discuţie cu ea,
şi în cele din urmă
s-au îndrăgostit. Întâlnirile lor,
interzise de canoanele mânăstirii aveau
loc în cea mai mare taină.
De la un
timp,
unii dintre călugări,
au observat că
Marcu lipseşte,
l-au urmărit şi l-au
găsit împreună cu fata într-o poiană din
apropierea Jidoştiţei.
Auzind cele
întâmplate,
Nicodim i-a poruncit lui
Marcu să sape un drum în stâncă,
cu o
lopată de lemn,
din dreptul mânăstirii
până în poiană unde fusese găsit cu
fata, spunându-i:Marco...prici (Marcule
pe aici).
Călugărul a săpat drumul care
există şi azi după care a murit extenuat
de munca depusă.
Legenda izvorului rece
Legenda spune că Nicodim personal
a plantat câteva pogoane de vie pe
Dealul Duhovnei şi a pus să se
construiască o conductă din olane de
pământ ars,
prin care mustul stors din
Dealul Duhovnei se scurge direct în
buţiile mânăstirii.Scăpaţi de sub controlul direct al lui Nicodim,
unii
călugări foloseau prea multă licoare de
struguri în loc de apă,
uitând de
regulile duhovniceşti.
Pe unul dintre
aceştia l-a pedepsit Nicodim să aducă
apă
de la un izvor din munţi,
pe acelaşi
tip de olane,
izvor care se află
şi în
prezent,
captat şi amenajat la cca.
60 m
amonte pe Râul Vodiţa,
a cărui apă este
atât de rece,
încât pe timpul verii,
un
vas de sticlă se abureşte cu o densitate
apropiată de a brumei.
Alte legende
le putem întâlni în cartea LEGENDELE
DUNĂRII ALBASTRE scrisă de Ioan Ivan
Loghin, Editura Ion Creanga, Bucureşti
1971.
Pe scurt astfel fiind vorba de :
-Adâncul Dunării fierbe-este vorba
despre îngustarea de la cotul
Dubovei,
unde au murit Tuie şi soţia lui
-Legenda Sân-Toaderilor- o fată harnică
pe nume Rujalina care îi înfrunta pe
san-toaderi şi este răsplătită,
şi o fată
de bogătană leneşă
care se ia în joc cu
sân-toaderii şi
înebuneşte
-Sfinxul-e vorba despre uriaşi(Jap)şi
(Tuf),
cel dintâi răpeşte fete pentru
Tuf
iar o fată
salvează situaţia,
şi astfel
....
-Stânca Babacaia
-
un moş şi o babă,
se
certau toată ziua,
şi intr-o zi au plecat
amândoi la pescuit şi baba moare
....
-Peştera lui Boroanca - Boroanca,
săracul
satul
se refugiază din calea turcilor
într-o văgăună din Cazane împreună cu
familia şi cei 5 copii, de foame fură un
cal din tabăra turcă
îl vinde unui morar
pe un sac de faină, mai târziu vine
morarul şi îi aduce un sac de faină şi
calul înapoi
...
-Voievodul
Miron o frumoasă fată Milita şi un
voievod Miron
...o soră geamănă a Militei
apare şi o omoară pe Milita luândui
locul...care nu ţinu mult...află voievodul,
sora moare şi se transformă într-o
muscă...Musca
columbaca!
-Peştera voinicului - despre o peşteră în
cazane care a fost fort militar, şi care
a fost împresurată de turci pentru
a fi ocupată,...şi datorită
vicleniei unui soldat din peşteră
au
scăpat cu toţii şi turcii
au fugit...Peştera
Veterani
Legende
"Adâncul Dunării fierbe"
Când s-au întâmplat cele ce vă povestesc
nimeni nu ştie, căci totul se pierde în
negura vremurilor. E o întâmplare de
care auziseră moşii şi strămoşii celor
de astăzi, iar cel de la care am aflat-o
s-a stins şi el demult.
Se spune că
a fost odată un
împărat vestit, care stăpânea
meleagurile dunărene, până hăt departe,
în şesurile nesfârşite.
Acest împărat, de
firea lui era aspru,
iute la mânie şi
neiertător cu cei care-i nesocoteau
poruncile, oricât ar fi fost ele de
nedrepte şi năstruşnice.
Şi împăratul de
care vorbesc nu avea decât o singură
odraslă, un fecior, venit pe lume tocmai
când bruma toamnei târzii începuse să-i
arginteze tâmplele.
Feciorul era chipeş
şi atrăgător, cu boiul gingaş ca de
fată, să-l vezi şi să nu-l mai uiţi,
încât vrăjise inimile tuturor fetelor
din împărăţie.
Îl chema Tuie şi crescuse
departe de scaunul împărătesc pentru că
maică-sa voise să scoată din el un om
fără năravurile curtenilor. Flăcăul se
împlinise ca un brăduleţ,
apoi devenise
cruce de bărbat, sub ochiul ocrotitor şi
plin de iubire al maicei sale,
împărăteasa.
Când se făcu mare era leit
firea ei:blând şi înţelegător la
suferinţele altora şi gata să sară
oricând în ajutorul celor oropsiţi.
Când
fu adus la curte, tuturor le crescură
inimile de bucurie că vor avea un
stăpânitor bun şi drept.
Numai împăratul
rămase nemulţumit,
căci el îl voise tot
atât de aprig ca şi dânsul. Din pricina
aceasta îl îndepărtă, minându-l din nou
la maică-sa care locuia în altă
cetate.
În preajma împărătesei, care se
trăgea dintr-un neam vestit,
înconjurat
de mari cărturari,
Tuie se deprinse cu
dragostea de învăţătură,
cu zugrăvirea
lucrurilor ce-i încântau ochiul şi-i
încălzeau inima şi cu dăltuirea marmurei
din care plăsmuia asemănări omeneşti
care păreau că trăiesc aievea.
Când îl
prindea aleanul tinereţii,
punea mâna pe
citeră sau fluier şi cânta cu atâta
însufleţire încât fermeca până şi
fiinţele necuvântătoare.
Şi vremea se
scurgea ca furată de o pasăre măiastră,
iar împăratul fu prins de pârdalnica
bătrâneţe.
Atunci se sfătui cu
împărăteasa, şi cu sfetnici de taină şi
cu toţii laolaltă hotărâră să-i caute
lui Tuie o soaţă pe măsură frumuseţii şi
darurilor fireşti ale lui şi neamului
din care se trăgea.
Trimise sfetnici de
mare vază,
care bătuseră cale lungă şi
obositoare,
până departe spre răsăritul
soarelui şi miazăzi şi apus, şi fiecare
din cei trimişi se întoarseră cu o
bogată ştinţă despre domniţe vrednice de
feciorul împărutului lor.
Dar inima
tânărului voievod fusese aprinsă de
dragoste pentru preafrumoasa fecioară,
fată de oameni sărmani.
Cu această
gingaşă făptură Tuie se însură.
Când află
împăratul de una ca asta, tare se
cătrăni şi-n nebuneasca lui mânie hotărî
să nu-l mai recunoască ca moştenitorul
coroanei împărăteşti.
Dar lui Tuie
judecata nechibzuită a părintelui nu-i
prea zdruncină inima şi nici nu-i aduse vreo tulburare.
Dimpotrivă, îi
venea de minune la socoteală, doară acum
avea prilejul să-şi trăiască viaţa, în
tihnă şi bună pace cu aleasa inimii
sale.
Împăratul se prefăcu a uita fapta
lui Tuie.
În cugetul său hain nutrea însă
gândul unei crunte şi nedrepte
răzbunări.
Nu după multă vreme,
unul
dintre împăraţii care ar fi voit să-l
aibă pe Tuie drept ginere,
ştiindu-l pe
părinte ajuns la bătrâneţe şi despărţit
de fecior, năvăli cu oaste puternică
cotropind o bună parte din
împărăţie.
Părintele îşi călcă pe inimă
şi trimise după fiul său:
-Te iert de nechibzuinţa ta şi-ţi dau
putinţă să-ţi redobândeşti drepturile
pierdute.
Îmbracă piptar de zale,
încinge
la şold paloşul şi încalecă murgul meu
să-mi duci oastea la biruinţă izgonind
pe vrăjmaş.
Spunând toate acestea, împăratul
nu-şi stinse din cuget otrava
răzbunării.
-Bine,măria-ta,
voi face precum
ţi-e voia, voi aduce pacea în împărăţie.
După aceea Tuie îşi luă ziua bună de la
împărat,
întorcându-se acasă tare
amărât.
Înaite de a se despărţi,
plin de obidă şi
îndurerat,
până-n fundul sufletului, îşi
scoase din deget inelul greu de
aur,
bătut în safire şi întinzându-l
soaţei îi spuse cu multă amărăciune:
-Soaţa mea, iedera mea,
Inelul meu îl vei purta.
Când auru o rugini,
Tu să ştii, dragă, c-oi muri.
Lacrimi fierbinţi izvorâră potop din
ochii soaţei, care-şi scoase şi ea
năframa daurită din cap şi i-o dete
grăind:
-Soţul meu şi bradul meu,
Tare mult îmi va fi greu,
Aurul când s-o topi,
De-al tău dor m-oi prăpădi.
Apoi voievodul încălecă murgul dăruit de
împărat şi porni val-vârtej să-şi
întâlnească oastea. În fruntea ei,
până
să dea piept cu vrăjmaşul, bătură cale
depărtată, mai bine de o săptămână.
Bătălia fu crâncenă,
Tuie făcu minuni de
vitejie,
luptând ca un leu-paraleu şi
ieşi biruitor.
La întoarcere, înainte de a se înfăţişa
împăratului, lăsă oastea să-l adaste
într-o poiană înconjurată de codri stufoşi, iar el dădu pinteni calului şi
ca o săgeată o luă spre casa ce şi-o
durase într-unul din ostroavele de la
Dunăre, unde-l aştepta frumoasa lui
soţie.
Nu bătu nici jumătate de cale,
când iată măre, venea ca vântul mai
marele slujitorilor săi, cu calul numai
spume.
Tuie fu muşcat de-o crudă
presimţire.
În ochii slujitorului
licăriră două lacrimi.
Apoi cu durere în
glas, începu să vorbească:
- Nu apucaseşi bine să pleci măria-ta,
că împăratul şi trimise o ceată de
oşteni, care ţi-au dărâmat casa din
ostrov,
iar pe domniţă au luat-o şi
înecat-o în Dunăre.
Inima voinicului se împietri de
durere, mai tare decât steiul de cremene
şi nu fu în stare să verse nici măcar o lacrimă.
-Şi unde au înecat-o ? N-aţi putut află
locul ? mai spuse într-un târziu
voievodul sfâşiat de durere.
-L-am aflat, măria-ta, între cele două
strânsori ale Dunării. Domniţa, săraca
plângea cu lacrimi grele şi amare şi
unde picurau lacrimile grele, se duceau
până în străfundul apei şi stânca se
despica în patru, iar din urmele săpate
de lacrimi, apa începea să se bulbuce
de-ai fi crezut că fierbe.
Voievodul scoase din sîn năframa
cusută cu fir de aur a domniţei şi
minune, aurul se topise cu totul
rămânând doar arniciul negru.
Atunci Tuie descălecă, luă murgul de
frâu şi-i spuse slujitorului :
-
Du-mă acolo !
Porni împleticindu-se, cu ochii la
vârtejurile apei care părea clocotindă.
Când ajunseră între cele două încleştări
de munte,
care sugrumă Dunărea în
cotul Dubovei de astăzi, slujitorul se
opri.
-Aici, mărite voievod, aici pe undeva
trebuie să fie mormântul din ape ale
domniţei.
Cu mâna larg deschisă, îi arătă spre
unduirea, care în lumina piezişă,
venită de peste creasta muntelui
din dreapta părea
că despică Dunărea în
două, lăsând cale liberă spre fund, unde
razele soarelui dimineţii jucau în mii
şi mii de sclipiri de argint.
Tuie rămase locului.Întâi privi
năuc, apoi plecându-şi fruntea, dădu
frâu slobod lacrimilor ce-l podidiră.
Ca un zănatec coborî în marginea apei şi
aşa, înveşmântat cum era în armură de
războinic, păşi întins, fără să-i pese
cu ochii larg deschişi spre undele ce se
învolburau spre el.
Apa-i ajunse mai întâi la genunghi,
crescu până la cingătoare apoi trecu de
platoşa de argint curat ce-i încingea
pieptul şi-l înghiţi cu totul.
Scormoni cu mâini înfrigurate nămolul
nisipos şi nu-şi găsi odihnă până nu
izbuti să descopere corpul neînsufleţit
al soaţei lui dragi.
Când
o găsi, o luă în braţe, aducând-o
încă o dată la lumina soarelui, apoi se
scufundară amândoi în adâncitura
Dunării.
Slujitorul, martor neputincios al celor
petrecute sub ochii lui,dacă văzu ce
văzu, amarnic se cutremură şi încălecând
murgul nu se opri decât la curtea
împărătească unde povesti fir de păr
sfârşitul voievodului Tuie.
Împărăteasa trimise oameni să-i caute
fiul.
Fu găsit alături de domniţă în
fundul Dunării. Fură înmormântaţi cu
mare alai de jale şi se mai spune că pe
mormântul voievodului Tuie a răsărit un
copac falnic, o tuie cu vârful ramurilor
pălmate, iar pe al preafrumoasei sale
soaţe un fir de iederă verde, care
întinse înlănţuind bradul şi astfel
dăinuiră în veac.
De atunci, mulţime de lume vine să vadă
locul dintre cele două încleştări de
munte, unde în ochiuri adânci, Dunărea
pare că fierbe, cum fierbe apa în zeci
şi zeci de cazane, ceea a cea făcut să-i
rămână astfel şi numele :Cazane.
Legenda Sîn-Toaderilor.
Prin Clisura
Dunări î-şi are loc de
cinste legenda.
În mintea poporului Sîn-Toaderii sunt
făpturi cu faţa acoperită de obrăzar
negru, care nu lasă să li se vadă decât
lumina ochilor ce sticlesc că ai
sălbăticiunilor.Sunt înveşmântaţi cu
şalvari, cămăşi verzi şi turbane.
Se spune că din locuri neştiute, aceste
făpturi închipuite, noapte de noapte la
început de primăvară şi-n miez de
toamnă, pornesc în lume să pedepsească
lenea şi neascultarea fetelor sau să le
răsplătească hărnicia şi cinstea.
Pornesc în noapte când somnul trudnic pe
cei obosiţi şi vraja lor nu ţine decât până la primul cântat al
cocoşilor,
vin călări pe cai negri ca
smoala pământului,
cai năzdrăvani ; iar
Coşava,
vânt rău şi năpraznic, le
deschide calea, cântându-le din mii şi
mii de timpane cântece de groază. Se
feresc de aşezări omeneşti, dând buzna,
buni-bucuroşi, în locuri sau case
părăsite şi depărtate de oameni.
Se spune că la moară părăsită, căreia în
bătrâni i se zicea moară Sîn-Toaderilor,
cei ce mergeau să macine scoteau o făină
din care ieşea o mămăligă dulce cum e
mierea de albine.Temelia trainică din
piatră roşie a acestei mori fermecate
se mai vede şi-n zilele noastre.
Oamenii din cele două aşezări mergeau
grămadă, care cu ce apucau să ducă în
spinare, şi pentru măciniş nu dădeau
nici un fel de vamă.
Dar ferească sfântul să-l fi prins pe
vreunul inserarea în moară.
Plătea tribut
morarilor cu faţa acoperită,
pierzându-şi
viaţa ori tihna sufletului.
Era
o
fata
săracă, dar
frumoasă de-i râdeau şi
stelele în ochi şi harnică de n-o
întrecea nici una dintre suratele sale.
N-avea decât pe mama ei, o căsuţă, cea
mai mică din toată aşezarea şi câteva
brazde de pământ.
Într-o zi, după ce soarele trecuse de
jumătatea amiezii, porni la moară, în
spinare cu o traistă plină cu boabe
de mei.
Muierile se uitau la ea
ca la o
arătare şi-şi spuneau în şoaptă :
-Cum de îndrăzneşte nechibzuita asta să
plece la moară acum când soarele
scapătă, numai până acolo o prinde
înnoptarea.
Fata auzea, dar nu-i păsa şi-şi vedea de
drum. Ştia de la maică-sa că asupra
fetelor harnice care-şi vedeau de treaba
Sîn-Toaderii nu aveau nici o
putere.
Totul părea să nu le dai
ascultare şi când îţi vorbeau să rămâi
surdă la toate îndemnurile lor.
Şi o
asemenea tărie nu puteau avea decât
fetele cuminţi şi cu simţul
vredniciei,
printre care se socotea şi ea
însăşi.
Dar, cea ce nu băgară de seamă vecinele
cu ochi de ghiezure era faptul că
frumosa Rujalina ţinea la subsoară furcă
încărcată c-un caier de fuior neînceput,
iar într-o maramă mai avea înfăşurat
încă un fuior în care erau înfipte două
fuse noi nouţe.
Spuneam că Sîn-Toaderii răsplăteau
cuminţenia şi vrednicia şi asta cu
mare dărnicie.
Înainte de toate celei
harnice îi hărăzeau un mire chipeş şi de
omenie, iar în faptul diminieţii, la
picioarele ei, fata găsea o ladă de
zestre plină cu lucruri care de care mai
frumoase şi mai de preţ. Bineînţeles, nu
lipsea nici punga cu galbeni
împărăteşti.
Pe toate le ştia frumoasă Rujalina, cea
cu cosiţele ca spicul grîului copt şi de
aceea nu-i păsa de şuşotelile cumetrelor. Era sigură că va ieşi
biruitoare din înfruntarea cu
Sîn-Toaderii.
Păşea voiniceşte şi n-o înfrica nici
sălbăticia locurilor cu jgheaburile din
piatră roşietică, în forme ciudate şi
înspăimântătoare, nici întunecimea
codrilor şi nălucirile de noapte nu le
băga în seamă.
Când ajunse la îndepărtata moară se
întunecase de-a binelea, răsăriseră
stelele şi chiar luceafărul strălucea ca
o nestemată.
În moară nu găsi pe nimeni. De cum se
întunecase, plecaseră toţi.Totuşi
pietrele se frecau în gol, iar roata sub
şuvoiul apei se învârtea zorită,
scîrţîind de mama focului.
Coborând,
curăţa lada în care începu să
curgă făina caldă şi după ce isprăvi îşi
aşeză opaiţul alăturea, apoi
prinzindu-şi furcă la cingătoare începu
să toarcă firul subţire de fuior.
Fata
toarse un caier întreg şi se
pregătea să-şi aşeze în furcă pe al
doilea, când deodată auzi un vâjâit
puternic ca
vijelia crivăţului, care
prinde să zbuciume pădurea când pătrunde
în mijlocul ei. Inima i se înfioră de
teamă.
Ştia că se apropie Sîn-Toaderii, de
aceea începu să învârtă fusul cu şi mai
multă grabă.
Privind ţintă la fir,
Rujalia căuta să-l
scoată cât mai subţire.
-Bună seara, fată frumoasă şi bun lucru,
auzi câteva glasuri lângă ea.
-Mulţumesc dumneavoastră.
Mai marele Sîn-Toaderilor prinse s-o
mustre :
-De florile mărului îţi vorbim noi?
Învredniceşte-ne cel puţin cu o
uitătură.
Mai lasă focului,
că doară eşti
fată tânără, îi avea vreme berechet pîn-te-or
prinde bătrâneţele.
-Am venit să-mi macin meiul şi am de
tors, răspunse fata cu aceaşi dârzenie,
fără să ridice ochii de pe fus.Atunci
vijelia de afară se preschimbă într-un
sunet dulce de coarde şi ţambale în
cântec de joc, când săltăreţ, când
îmbietor nevoie mare.
Sîn-Toaderii încinseră o învârtită, de
se cutremură toată moară, iar
chiuiturile lor înăbuşeau nu numai
scârţiitul cu ţârâitul de greieri ai
roţii, ci chiar şi scrâşnetul pietrelor
ce fărămiţeau boabele albe.
Ca să facă în necaz, crezând totuşi că-i
vor înfrânge cerbicia, unul dintre
Sîn-Toaderi prinse să strige cât îl lua
gura :
-Furcă-n brâu şi fir subţire,
Mîndră-i mândră care-l toarce,
Dar mai mîndră-ar fi să joace !
Rujalina nu se lăsă mai prejos. Ca să
vadă neoamenii că nu-i pasa de jocul
lor,
le răspunse tot în viers:
-Jocu-i joc şi torsu-i tors,
Cine voie are,
joace,
Eu întâi firul mi-oi toarce...
Şi-n felul acesta o ţinură Sîn-Toaderii
până ce se auziră trâmbiţele cocoşilor
de munte vestind apropierea zorilor.
Atunci,
Coşava,
vântul cel năprasnic,
îi
însoţi,
deschizându-le calea în cânt de
înfricare.
La ivirea zorilor,
fata îşi ispravise şi
cel de-al doilea caier,
meiul era
măcinat,
faina
o aştepta caldă în lada
de
sub pietre.
Când să plece spre casă,
cu traista în
spate şi furcă subsuoară,
zări în uşă
un
car,
la care erau înhămaţi doi telegari
albi de toată mândreţea,
mânaţi de
un
voinic.
Acesta nu-i spuse decât atât:
-Suie ,fată
frumoasă şi harnică,
ţi-oi
duce acasă şi zestrea.
Rujalina zări în car o frumoasă ladă de
zestre,
înflorata cu trandafiri roşii.
Ea
mulţumi sfioasă
feciorului şi urcă fără
teamă
alături de el.
Când sosiră în sat se făcu mare
vâlvă.
Cumetrele pe lângă porţi
susoteau
de mama focului.
Fata nici de astă dată nu le luă
în
seamă,
căci nici una nu-i cunoştea
dârzenia cu care înfruntase pe
Sîn-Toaderii cei cu obrăzar negru pe
fată.
Legenda mai spune că bogătana
satului
avea
şi ea o fată,
care,
dacă nu era
frumoasă,
în schimb de hărnicie nici
pomeneală.
Înciudată
de frumuseţea şi scumpetea
darurilor pe care le primise Rujalina
în lada sa de zestre,
ca şi de mândreţea
feciorului cu care se şi mărită,
îşi
trimise şi boieroaica într-un amurg de
seara odrasla,
tot cu o traistă de mei la
moară Sîn-Toaderilor.
Fata sosi tocmai când macinatorii
plecaseră şi întunericul nopţii
te-nfiora de singurătate.
Ca şi rândul trecut,
roata se învârtea în
neştire,
iar pietrele se frecau în
gol,
făcând să se cutremure pereţii
morii.
Bogătana
venise gătită
ca la nuntă şi,
de
cum intră în moară,
aprinse opaiţul,
apoi
turnă
boabele în coşul de sus,
după
care,
aşezându-se pe
un scăunel prinse să
toarcă.
Dar zgomotul ca un ţârâit de greiere al
roţi o adormi şi când veniră
Sîn-Toaderii o găsiră
adormită.
Până s-o trezească din somnul ei
adânc,
trebuiră s-o zgâlţâie zdravăn.
Odată trezită,
fata
lăsa la o parte
torsul,
prinzind-se cu ei la tăifăsuială.
Când se preschimbă
grozăvia vântului în
sunete de strune şi ţambale,
iar
Sîn-Toaderii se-ncinseră
la joc,
nici ea
nu se lasă prea mult rugată
şi se prinse
în horă.
O
învârtiră,
unul,doi,
zece,
doisprezece,
până
ce,
sleită de vlagă,
căzu mototol lângă
lada în care i se strânsese faină de
mei.
Alături zăcea furca
cu caierul
de-abia început.
Astfel o găsiră maică-sa cu cei care
veniră să-i ducă zestrea Sîn-Toaderilor
pe care credeau că o va primi precum o
primise Rujalina cea harnică.
Când o aduseră în simţiri,
fata era cu
mintea răvăşită şi nu vorbea decât de
joc şi de Sîn-Toaderi şi mintea îi
rămase răvăşită toată viaţa.
SFINXUL
De cum intri în Cazanele
Mari,
venind dinspre Orşova,
o stâncă
uriaşă,
ce pare rezemată de peretele
muntelui,
te uimeşte prin forma ei
omenească.
Privind-o mai atent,
de la
depărtare pare o cioplitură
măiastră,
înfăţişând chipul unui călugăr
înveşmântat în sutană,
cu gluga răsfrântă
pe ceafă.
Dimpotrivă,
când vii din cealaltă
parte a Cazanelor,
din susul
Dunării,
stânca ţi se înfăţişează ca o
femeie cu braţele încrucişate pe piept
şi cu privirea aţintită spre valurile
tulburi ale bătrânului fluviu.
De la
creştet până-n călcâie pare că i se
răsfrânge un val străveziu.
Se spune că pe vremurile cele de
demult aceste meleaguri pământene erau
vieţuite de uriaşi,
şi uriaşii se
vrăsmăşau între ei,
zvârlind unii în
alţii cu bolovani cât roata carului.
Atunci,
mai marele stăpânitor al
pământului,
care-şi avea aşezări numai şi
numai din cleştar,
durate
tocmai,
hăt,
într-un tanc de munte,
le
porunci tuturor să se astâmpere.
Cei mai mulţi se cuminţiră,
alţii
îi luară însă cuvântul în derâdere.
Şi
unul dintre aceştia,
înfumurat,
de nu-i
puteai ajunge nici cu prăjina la nas,
se
încăpăţâna în neascultare.
Îl chema Jap şi-n îndărătnicia
lui cauta pe mai departe să-şi întărite
fraţii.
Plin de mânie mai marele
stăpânitor al pământului hotărî atunci
să-l pedepsească.
Dădu sfat fraţilor
ascultători,
când vor găsi vreme cu
chibzuială,
atunci când vor vedea că-i
aţipit,
să-l lege zdravăn şi aşa
fedeleş,
să i-l aducă plocon.
Fraţii cei cuminţi aşteptară mult
şi bine până să le vină clipa mult
dorită.
Când dădu peste ei norocul,
se
apropiară,
tiptil de cel adormit cu gând
să-l lege în odgoanele mai dinainte
pregătite.
Dar adormitul,
pasămite,
era
vegheat de unchiul lui,
care nu era altul
decât Tuf,
temutul stăpânitor al apelor
curgătoare,
ce-şi avea şi el aşezări tot
atât de mândre ca şi fratele său,
mai
marele stăpânitor al pământului.
Tuf,
de cum văzu primejdia care-l
păştea pe Jap,
îl trezi la timp.
Când fraţii simţiră ca
Tuf era
gata să dea iama în ei,
speriaţi se
risipiră ca potârnichile,
căutând scăpare
printre jgheaburile colţuroase ale
munţilor,
luând ei înşişi înfăţişarea
acestora.
Înfuriat,
bag seama,
de atâta
îndrăzneală,
stăpânitorul apelor
curgătoare cu puterea ce o avea îi
prefăcu în stânci colţuroase,
împrăştiate pe Ciucarul mic,
care se văd
şi-n zilele noastre.
Jap nu se bucură
însă prea mult
de izbândă căci într-o zi Tuf îl luă la
rost:
-Au doară,
mai ţii minte că te-am
ajutat să scapi de fraţii tăi,
care te-ar
fi mâncat fript dacă le cădeai în
mână.
Acum e rândul tău să faci ceva
pentru mine.
-Ce răsplata ţi se cade,
mărite şi
atotputernice stăpân? Zise şovăielnic
Jap dând din colţ în colţ.
-Nu cine ştie ce minune,
răspunse
Tuf.
În fiecare dimineaţă din început de
lună plină să-mi aduci jertfă
câte o
fecioară pământeană.
Vrând,
nevrând,Jap nu avu
încotro,
săpa zapis de legământ şi se
puse pe treabă.
La primil soroc de lună plină,
cum
ştia pe legea lui,
ademeni o fecioară pe
care o afundă
în valurile tulburi ale
Dunării.
A doua lună,
cum o suci,
cum o
învârti,
făcu la fel.
După aceea însă
nu-şi mai putu ţine legământul.
Intră la
mare grijă deoarece fecioarele pământene
aflând de tristă soarta ce le aştepta
fugiră care încotro.
De învoiala tainica dintre Tuf şi
Jap aflase însă şi atotştiutorul
stăpânitor al pământului care se hotărî
să apere pe năpăstuitele fecioare de
lăcomia fratelui său.
Îşi trimise pe cel
mai de credinţă dintre slujitorii
săi,
vântul de seară,
care porni în lume
şi,
întâlnind fecioarele şopti fiecăreia
în parte cuvintele stăpânului său:
-Nu vă temeţi,
stăpânul pământului
vă va ocroti de căpcăunul din fundul
apelor însă nu vă poate mântui din
mâinile lui decât ascunzându-vă în
palatul său.
Fără să-şi dea seama de greaua
încercare ce le aşteaptă fecioarele
primiră târgul şi din chiar momentul
acela porniră spre palatul de cleştar al
marelui stăpânitor al pământului.
Multă vreme se frământă Jap ca să
răstoarne planurile stăpânitorului
pământului,
inseilind câte şi mai câte
vicleşuguri,
dar nici unul nu-i venea la
socoteală.
Deodată îi trecu prin minte un
gând:
Se preschimbă într-un flăcău
chipeş trăitor pe pământ şi aţinu calea
unei fete care tocmai se îndrepta spre
palatul din vârful muntelui:
-Incotro,
fata frumoasă? Se
ploconi înşelătorul.
-Fug
de Tuf,
balaurul cu noua capete,
să
mă ascund în palatul de cleştar al
marelui stăpânitor al
pământului.
Apucat-am,
oare,
drumul cel
bun?
Jap,
care nu se aştepta la o
izbândă atât de lesnicioasă,
murea şi
învia de bucurie.
Fata îi cădea plocon
fără nici o osteneală.
Cu o bunăvoinţă
prefăcută cauta să intre în sufletul ei.
-Si eu merg tot într-acolo şi-om
merge împreună dacă aşa ţi-e voia.
Dar,
în loc să-i arate calea cea
bună,
Jap o călăuzi pe ocolite spre locul
unde voia el.
Fecioara,
încrezătoare,
îl urmă
bună bucuroasă fără să-şi dea seama că
se îndreptau spre împărăţia apelor
tulburi ale lui Tuf.
Merseră astfel mai bine de o
săptămână încheiată până prinse de veste
stăpânitorul pământului.
Se mânie
foc,
neîngăduind atâta neobrăzare din
partea unui supus.
Pentru a doua oară
hotărî să-l pedepsească crunt.
Când cei doi drumeţi ajunseră la
locul unde fata trebuia azvârlita în
valurile Dunării,
mai marele stăpânitor
al pământului năpusti asupra lor
Coşava,
vântul năprasnic,
care se spune c-ar
fi sufletul unui balaur înfricoşător.
Vântul porni cu atâta înverşunare
încât era cât pe-aci să-i ridice în
slavă cerului şi să-i ducă,
pe sus,
în
palatul de cleştar din vârful tancului.
Înşelătorul căuta adăpost lângă
un perete de stâncă,ştiind că totul
fusese pornit împotriva lui pentru a-l
împiedica să jertfească fecioara.
Şi,pentru că vântul Coşava să
nu-i smulgă prada din mâini,
Jap înlănţui
cu stânga fata,
iar cu dreapta se prinse
zdravăn de-un jgheab puternic,
ieşit din
perete,
să poată ţine astfel piept
rafalelor de vijelie.
-Sloboade-o! Se auzi glasul
marelui stăpânitor al pământului.
-Pastreaz-o înlănţuită
până trece
vijelia,
îl îndemna Tuf,
care se arătase
şi el la suprafaţa
valurilor răscolite.
Mîniat peste măsură,
mai marele
stăpânitor al pământului îi preschimbă
pe amândoi,
aşa cum se aflau,
în stană de
cremene.
Astfel o salvă pe fată de
moartea cumplită,
iar pe Jap îl ţintui pe
vecie să fie învăţătură peste veacuri.
Şi aşa dăinuie de ani fără număr
stânca de pa malul Dunării.
STÂNCA BABACAIA
În fata peşterii de la
Coronini,
stânca Babacaia îşi răsuceşte
steiul în apele liniştite ale
Dunării,
semănând cu două degete
uriaşe,
ridicate spre cer.
Se spune că,
pe vremuri atât de
depărtate,
pe când era lupul căţel şi
lumea trăia cu groază unor spirite
care,
pasămite,
răsplăteau faptele bune şi
pedepseau pe cele rele,
preschimbând
chipul şi înfăţişarea oamenilor cu a
unor vietăţi necuvântătoare,
trăiau pe
aceste meleaguri un moş şi o babă.
Pe bătrân îl chema Vasile,
iar pe
nevastă-sa,
Babacaia.
Copii n-aveau încât cei doi
bătrâni îşi duceau viaţa cum dă
Dumnezeu.
În tinereţe,
amândoi fuseseră
frumoşi,
chipeşi şi vieţuiseră
mulţumitor,
el fiind un om cu dragoste de
muncă,
ea,
femeie harnică,
chivernisită
şi
bună gospodină.
Casa lor era ca un pahar
şi toate străluceau de curăţenie.
Pământ arător nu aveau decât
două-trei brazde în jurul casei,
care se
afla
tocmai în marginea satului.
Moş Vasile era pescar.
Avea luntre
mare,
tocmită
cu mulţi ani în urmă la un
meşter vestit şi vopsită în culoarea
închisă a apelor tulburi.
O tocmise mare şi
trainică,
vopsită
astfel într-adins,
să nu
fie băgată în seama seara,
după ce se
lasa întunericul,
pe când
pornea la
pescuit în locuri oprite,
sau,
în nopţile
ploioase,
când încarca marfa
ce trebuia
trecută peste Dunăre fără ştiinţa
vameşilor şi de acolo,
să aducă tutun cu
foaia galbenă ca şofranul.
În vremurile când veni pârdalnica
bătrâneţe,
se trecuse şi
luntrea,
scârţâind la fiece izbitură
de
valuri de credeai că se sfărâma în
bucăţele,
iar bătrânul se duce la fund.
De câtva timp îl lăsaseră şi
puterile.
Timpurile se schimbaseră,
chiar şi
paza
se înăsprise,
luntrea nu-l mai ţinea
sub ascultare şi moş Vasile de-abia îşi
mai agonisea cele necesare gurii.
Bătrâneţele şi lipsurile,
bata-le
pustia,
le schimbase până şi firea.
Când punga ţi-e goală,
iar
matele-ţi chiorăie,
şi cugetul se
înăspreşte.
Din mai nimic cei doi bătrâni
se luau în gură şi cum se spune: vorba
-
vorbă
aduce,
o duceau într-o veşnică
hârâială.
Babacaia devenise atât de prinsă
în chinurile gâlcevii încât fiecare
vorbă a bătrânului era răstălmăcită
cu înţelesuri nedorite.
Dacă el spunea că
asta-i albă,
baba,
înţepată,
nu se
lăsa,
întorcându-i vorba:"Ce,
tu nu vezi
că-i neagră?". Şi nu se potolea până ce
moş Vasile,
neavând linişte,
trebuia să se
lase păgubaş.
Dar,
ce să vezi necaz într-o
iarnă,
când gerul năprasnic îngheţase
malurile Dunării,
bătrânul căzu bolnav şi
cu puţin nu-şi sfârşi zilele.
Vreme
îndelungată boli la pat.
Când se simţi mai înzdrăvenit,
moş
Vasile hotărî să iasă la pescuit.
Cum era încă slăbit,
se îmbie şi
femeia să meargă să-l ajute a desprinde
luntrea de la mal şi s-o împingă în apă.
În drum spre locul unde se găsea
luntrea priponită,
trecură printr-o
livadă cu flori în fel de fel de
culori,
apoi prin alta
de curând
cosită,
şi cositura fusese atât de frumos
făcută încât lua ochii bătrânului.
Nu se putu abţine şi-şi mărturisi plăcerea în
gura mare:
-Harnic om mai e şi Petre
ăsta,
uite ce frumos a cosit
pajiştea.
Dar femeia,
pornită pe
împotrivire,
răspunse ţâfnoasă:
-Ce,
mă omule,
tu nu eşti în toate
minţile?
Nu vezi că-i tăiată cu
foarfeca,
firicel cu firicel?
Bătrânul începu să râdă,
cea ce
avu darul s-o întărite şi mai mult pe
femeie.
-Vrei să mă faci să cred că eu nu
ştiu ce vorbesc? Eşti un nătărău!
Şi de aici până la ceartă nu mai
fu decât un pas pe care-l făcură cât ai
zice peşte.
Se apropiară de Dunăre,
ea spre
apă,
el în cealaltă margine,
şi gura
bătrânei ţăcănea ca o moară hodorogită.
Cum se aflau pe mal,
şi malul era
o ridicătură dreapta ca un perete,
femeia
tot cicălindu-l,
din nebăgare de seamă
căzu în apă şi valurile o târâră spre
mijlocul Dunării.
Bătrânul începu să ţipe cât îl
lua gura după ajutor.
Prin apropiere nu era nimeni care
să-l audă,
iar el,
cum se afla slăbit după
boală,
nu se încumeta să sară în apă.
Oricât ar fi ştiut să înoate,
era
sigur ca valurile l-ar duce la fund fără
să-şi salveze soaţa.
Baba,
însă nici în pragul morţii
nu-şi frâna năravul,
zbierând de mama
focului:
-Cu foarfeca,
mă nătărăule!...Şi o
ţinu întruna până începu să se scufunde.
Valurile o învăluiră la repezeală
şi,
atunci când îi trecură peste
cap,
ridică mâna dreaptă,
desfăcând două
degete: arătătorul şi inelarul,
în semn
de foarfecă
deschisă,
ceea ce voia să
însemne că şi-n ultima clipă nu-şi
dezicea încăpăţânarea.
Se pare că unul din spiritele
rele ale acelor vremuri pedepsi pe
Babacaia preschimbând-o în ştei de
cremene iar cele două degete ridicate în
semn de foarfecă
rămaseră mărturie în
veac.
De atunci,
când cineva de prin
părţile apropiate vrea să spună că
femeia cutare e cicălitoare,
pismăreaţă
şi rea o zugrăveşte cu o vorbă: e o
Babacaia,
după cum a şi rămas numirea
stâncii din faţa peşterii de la
Coronini.
PEŞTERA LUI BOROANCA
Întâmplările acestea s-au petrecut pe
vremea când turcii năvăleau peste Dunăre
pustiind aşezările.
Oamenii luau calea băjeniei
ascunzându-se în pădurile cele fără de
sfârşit şi acolo,
în desiş,
cu căţel,
cu
purcel,
îşi duceau viaţa în necaz şi
lipsuri.
Precum făcură toţi din satul lui
Boroanca,
îşi ascunse şi el femeia,
cu cei
cinci copii,
într-o văgăună aflată în
Cazanele
Mici.
Printre cei cinci,
numai
două feţe erau ceva mai răsărite.
Îşi luase omul şi de ale gurii
pentru o vreme cât crezuse că vor dăinui
păginii pe acele meleaguri.
Ar fi luat
mai mult,
dar,
la astfel de
întâmplări,
omul pune mâna pe ce apuca-şi
mălaiul nu-i ţinu decât vreo trei
săptămâni.
Cugetă sărmanul ce să facă şi cum
s-o dreagă să încropească ceva mălai
pentru burţile flămânde.
Să se-ntoarcă în sat să mai
răscolească prin podul casei,
nici
pomeneală,
chiar de-ar fi dat din colţ în
colţ
ce-ar fi putut găsi dacă nu lăsase
nimic? Era om sărac şi,
de toamna până
primăvara nu-i lucru uşor să hrăneşti
şase guri,
când te gândeşti că
cei mici
foarfeca,
nu glumă.
Se zvârcolea bietul om în
aşternutul de frunze cât era nopticica
de lungă căci ziua întreagă cutreiera
prin coclauri după bureţi sau punea
câte-un laţ
să prindă vreo amărâtă de
păsărică,
iar când se însera,
pitit după
câte o salcie din marginea
Dunării,
aruncă sacoviştea să prindă vreo
coadă de peşte.
Într-una din seri,
întorcându-se
spre sălaşul din văgăună,
văzu caii
spahiilor priponiţi de răsloage pe lunca
din susul satului,
ceva mai jos de gura
Cazanelor
Mici.
În mijlocul lor îşi
înălţă vilvataiele un foc zdravăn şi
lângă el spahii tăifăsuiau fără
grijă,
părând că păzesc în nedormire.
"Am
să fur un cal,
gândi Boroanca şi-l duc
undeva departe,
poate oi lua pe el un sac
cu faină de cucuruz",
se mira chiar că
nu-i venise un asemenea gimd mai
înainte.
Chiar pe apa din apropiere se
găseau trei mori şi pe acolo nu
pătrunseseră încă turcii.
Se întoarse la văgăună,
fluierând
ca un om mulţumit de sine.
Îşi destăinui gândul soţiei,
care
nu spuse nici da,
nici ba.
Era pre amărâtă
să mai poată trece dincolo de foamea ei
şi a copiilor ei.
Târziu ,după ce auzi cocoşul de
munte vestind miezul nopţii şi văzu că
focul pălise,
iar glasurile
amuţiseră,
Boroanca se furişă
până-n
apropierea cailor turceşti.
Dar aceştia
îl simţiră.
Doi-trei din margine prinseră
să freamăte şi unul necheza ascuţit.
Boroanca,
din mic ce era,
se făcu
cât un muşuroi.
Am uitat să spun că era
şi oleacă şchiop,
ceea ce-i ispitiseră pe
oamenii din sat să-i spună pe
şoptite:moş Ciopic.
Spre norocul lui,
caii se
liniştiră curând şi
târâş-grăbiş,
Boroanca putu să se apropie
de cel din margine.
Animalul privi spre
el cu ochii mari şi ciuli urechile.
Când fu la doi paşi,
românul se
ridica binişor şi-i întinse un smoc de
iarbă verde,
cu care-şi înfundase sânul
larg al cămăşii.
Şi-n timp ce calul
ronţăia,
Boroanca cu meşteşug haiducesc
îi înfăşura copitele în zdrenţe,
ca să nu
lase urme şi să nu facă zgomot.
Apoi
dezlegă
calul şi porni binişor cu el de
frâu.
Făcea doi-trei paşi şi,
grijuliu ,se
oprea,
mai dădea calului câte un smoc de
iarbă şi iar pornea.Era cu mare grijă să
nu-l simtă turcul,
atunci nu i-ar fi fost
prea uşor.
Cu gura plină,
animalul,
din când
în când,
întorcea şi el capul,
dar îşi
urma noul stăpân.
Când se crezu scăpat de
neaga-reaua spahiilor şi ocrotit de
întunecimea nopţii,
Boroanca se opri şi
răsuflă
din adânc.
De-abia acum îl
cuprinse frica.
Mai merse o bună bucată de cale
cu bidiviul de frâu,
apoi
încalecă.
Cârpele nu le desfăcu de pe
copitele calului.
Ajungând la o apă,
o coti la
dreapta şi o ţinu aţa spre văgăună.
Copiii,
biet,
ca copiii,
dormeau
neştiutori,
dar femeia nu pusese geană
pe
geană,
chinuindu-se în nelinişte şi
teamă.
Când îl văzu apărând,
răsuflă
uşurată.
Bărbatul dădu la o parte velniţă
ciuruită,
care ţinea loc de uşă,
şi-i
arată calul înşeuat cu o
şa de mare
preţ,
care trebuie să fi fost al unei
căpetenii a spahiilor.
-Si...acum,
ce faci cu el?
Îndrăzni să întrebe femeia,
căutând să
zărească şi ea,
prin întuneric,
"mândreţea de cal".
-Il duc Maurului,
lui varu
Lazăr,
morarul.
Se opri pentru o
clipă,
apoi adăugă: Mi-o dă pe el barem
un sac cu faină de cucuruz.
Femeia nu se arată prea
bucuroasă.
Bărbatul rămase descumpănit."În
loc să se bucure,
gândi el,
ea se
întristează".
Nu avu tăria s-o întrebe de
ce.
Ieşi tăcut şi o apuca pe apă în
sus,
spre moara Maurului.
Merse câtva timp
pe o închipuită cărăruie,
un desiş şi
nişte pustietăţi,
unde-şi înţărcase
dracul copiii,
trăgând animalul de
frâu.
Cu urechea trează lua seama la
fiece fâsiit de frunze.
Când se crezu mai în largul lui
şi dădu de-o cărăruie,
încalecă
şi nu se
opri decât înaintea morii lui
Lazăr,
văru-so.
De cum se apropie,
câinii îl
simţiră,
începând să
latre
furioşi.
Fără să descalece,
trecu apa şi se
apropie de moară,
unde zări la fereastră
un cap zburlit de om speriat.
Lătratul
câinilor îl deşteptase pe morar,
care nu
deschise fereastra decât atunci când îl
recunoscu pe Boroanca.
-Da,
ce-i cu tine,
mă Tănase,
acum
în puterea nopţii?
-Iaca,
necazuri.
Ţi-am adus un
cal,
dă-mi pe el un sac cu faină de
cucuruz,
că-mi mor copii de foame.
D-intru
început,
morarul nu-i
răspunse.
Privea năuc,
când la cal,
când la
vărul său.
Vedea el bine că-i cal de
furat.
-Tu l-ai furat,
mă Tănase?
-L-am luat de la turc,
răspunse
Boroanca,
aproape pe şoptite,
uitându-se
speriat de jur-împrejur.
-Ma Tănase,
tu mă bagi în
belea. Dar nici calul nu se îndura să-l
scape din mână şi încă pe nimica
toată. Faină de cucuruz avea
destulă, dosita într-un bordei în inima
pădurii, unde îşi durase şi adăpost sigur
pentru dobitoace.
Morăriţa, care se afla în spatele
lui şi auzise toată sporovăială, îi dădu
un ghiont cu înţelesuri.
Apoi se aplecă
spre bărbatu-so,
corbindu-i ceva în
taină.
Ce-au şoptit împreună,
Boroanca nu auzi.
Atâta doar că
morarul se învoi să
ia calul şi să-i dea pe el un sac cu
faină de cucuruz.
Boroanca înşfaăa sacul la spinare
şi-şi văzu de drum.
Dar sacul era greu şi
el subţirel. Cu toate acestea,
grijă de ai
săi îi întări puterile.
Când ajunse la văgăună,
rupt de
oboseală şi pocâltit de foame,
începea să
se-îngine de ziuă.
Acum avea ce să dea de mâncare
celor şase guri şi se simţea atât de
fericit de parcă ar fi căpătat făină pe
degeaba.
Nu mult după această întâmplare
turcii fură
izgoniţi, oamenii prinzind de
veste se întoarseră pe la vetrele lor şi
începură să-şi vadă de treburile
câmpului.
Printre aceştia se găsea şi
Tănase Boroanca.
Ce să vezi însă? Într-o zi,
omul
se trezi la poartă cu Lazăr,
morarul, care
venise călare pe calul înşeuat,
aşa cum
îl cumpărase.
În faţa lui pe şa,
avea
legat un sac mare,
plin.
-Noroc, mai vere şi bine te-am
găsit!
-Buna să-ţi fie
inima, Lazăre,
răspunse Boroanca,
oarecum
mirat. Da,
ce vânt te-aduce pe la noi?
Morarul îl privi încurcat.
Apoi
descălecă,
dădu jos sacul şi-l rezemă de
peretele casei şi numai în urmă răspunse
întrebării.
-Mă
Tănase,
eu ţi-am adus calul
îndărăt.
La auzul acestor vorbe,
Boroanca
se sperie mai avan ca atunci când îi
fusese dat să fure calul de la turci şi
rămase cu gura căscată.
De-abia într-un
târziu fu în stare să vorbească.
-Si acum, de unde păcatele mele
să-ţi dau faina înapoi
? O duc mai greu ca
atunci.
-Nu-i vorba să-mi dai nici o
faină, ca şi aşa mi-ai plătit-o prea
scump. Iaca tot eu ţi-am mai adus un
sac. Ţine-ţi calul,
eu sunt om de omenie.
Lui Boroanca nu-i venea să creadă
auzului având credinţa că toate
acestea-s vorbe în râs.
-Eu ţi-am dat un sac cu faină de
cucuruz, tu mi-ai dat calul cu şaua pe
el, dar,
vezi dracia-dracului,
în şaua
calului eu am găsit cam
la o căciulă de
galbeni împărăteşti,
spuse morarul cu
vocea tărăgănată de mucalit.
De aceea
ţi-am adus îndărăt calul şi încă un sac
cu faină de cucuruz pe care să-l mâncaţi
în pace.
Boroanca amuţi de-a binelea,
de
parcă-l lovise cineva cu leuca în cap.
Fiindcă era zi de sărbătoare şi
oamenii nu aveau nici o treabă,
se
adunaseră stup în jurul lor,
mai mult ca
să caşte gura la minunatul animal
înşeuat. Unul mai hâtru îl luă peste
picior:
-Mai Tănase, îi fi tu cum îi
fi, olecuţă cam ciopic,
dar şi norocul
ţi-e ciopic.
Ceilalţi începură să râdă şi ei
de necazul omului.
De atunci lui Tănase Boroanca îi
rămase pentru totdeauna porecla de :moş
Ciopic, iar văgăunii de pe malul
apei, unde-i pierise norocul,
i s-a zis
:Gaura lui Ciopic.
VOIEVODUL MIRON
Se spune că în urmă cu nenumărate
veacuri stăpânea peste Golubac un
voievod singuratic şi trist.
Singurătatea îl făcuse atât de
trist şi cufundat în sine încât deseori
zorile răsăritului îl prindeau cu ochii
istoviţi.
Miron, căci aşa se chema,
ieşea
arareori din cetatea străbunilor.
Atunci
pornea să se avânte printre jghiaburile
prăpăstioase ale munţilor ce-nconjurau
aşezarea voievodală
din trei
vânturi.
Mergea întovărăşit de-un singur
slujitor credincios şi amândoi erau
înveşmântaţi asemeni oamenilor de rând
pentru că voievodul să nu fie
recunoscut.
Îi plăceau poienile zmălţuite
cu flori în toate culorile curcubeului
şi brazii cei falnici.
De pus însă mâna pe arc să
trimită săgeata ucigaşă în vreo pasăre
nevinovată sau într-o ciută sfioasă,
nici
pomeneală. S-ar fi simţit tare nefericit
dacă ar fi răpus cu bună ştiinţă o
vietate a naturii.
Era voievod blajin cu
oamenii şi iubitor.
Şi vremea se scurgea pe nebăgate
de seamă, iar tânărul stăpânitor de la Golubac aproape că-şi trecea tinereţea
fără să fi gustat vreo bucurie a vieţii.
Într-una din aceste hoinăreli,
pe când se întorcea spre cetate,
întâlni
două care largi,
acoperite cu coviltire
din pânză colorată,
fiecare fiind tras de
câte o pereche de catâri costelivi.
În primul car, se afla o fată
minunată, ca o făptură din basme,
cu doi
ochi negri pe care să nu-i mai uiţi
niciodată. Miron o îndrăgi şi inima
începu să-i bată cu putere.
-Incotro, oameni buni,
şi de prin
ce locuri sunteţi?
Vorba melodioasa a voievodului
întări încrederea aceluia căruia-i
fusese pusă întrebarea.
-Mergem în lumea largă,
răspunse acesta.
Noi suntem fiii tuturor
vânturilor,
sămânţa împrăştiată în cele
patru zări ale pământului.
Sălaşul nostru
este acolo unde ne prinde
înserarea şi
zorile răsăritului.
Dar,
nu ne plângem,
suntem liberi ca şoimii din
înaltul cerului.
Dacă eşti de prin
părţile locului,
ne poţi veni intr-
ajutor.
Află,
atunci,
că noi ne îndreptăm
spre cetatea voievodului Miron cel
înţelept.
Suntem cântăreţi şi dănţuitori.
Miron se simţi răscolit de-o şi
mai mare tulburare.
Nicicând nu mai
auzise să i se spună astfel.
După ce le desluşi
vrerea, voievodul o coti la dreapta pe-o
cărăruie,
care-i scurtă calea şi-l scoase
la cetate.
Gândurile albe începură să se
bată în capete cu cele negre.
Ajunse acasă înaintea
cântăreţilor,
puse să i se deschidă
tronurile cu hainele cele mai scumpe,
î-şi
schimbă
veşmintele de pe el,
îmbrăcând pe
cele mai strălucitoare,
muiate numai în
fir de aur şi nestemate şi-n urmă
porunci ca străinii să fie primiţi ca
nişte oaspeţi de vază.
Când se sloboziră lanţurile
podului şi carele intrară pe poarta larg
deschisă, hurducăială lor îl îmbie pe
voievod să treacă la fereastră.
Atunci o
văzu din nou pe frumoasă fată care sări
sprintenă
de la locul ei,
cătând cu ochii
mari plini de mirare,
dar şi de nelinişte
spre zidurile sure,
spre arcadele şi
turnurile ce sfredeleau albastrul
cerului.
Însă, în chiar momentul acela,
se
opri înaintea ei un cerb de toată
frumuseţea. Mândrul animal era domesticit
şi i se alătură
cu sfială.
Când fata
voi
să-i mângâie fruntea,
el îşi lipi
drăgăstos botul trandafiriu de mâna ei.
De la fereastră,
de unde
privea, Miron văzu totul şi mult se
minună.
Cerbul, mergând lin pe lângă
fată, o întovărăşi supus,
chiar şi când
intrară în marea sală a ospeţelor.
După ce se înfruptară din toate
bunătăţile ce găsiră pe mesele încărcate
şi băură zdravăn din vinul rubiniu de
Negotin, cântăreţii şi dănţuitoarele fura
găzduiţi în iatace bogat împodobite,
spre
a se odihni până la vremea când se vor
aprinde lumânările,
urmând ca atunci
să-şi arate măiestria dansului.
Frumoasa
fată cu ochii negri nu
atinse cu buzele ei decât două trei
smochine coapte şi pe acestea
împărţindu-le cu cerbul de lângă ea,
iar
din nectarul roşu,
cu iz de busuioc,
nu
gustă
decât un strop.
Şi-n timp ce ultimile raze ale
soarelui se ascunseră după piscurile de
peste Dunăre şi întunericul cuprinse în
linţoliu negru toată zarea,
în marea sală
a ospeţelor fură aprinse zeci de
lumânări din ceară de albine,
înfipte în
formă de mănunchi în ziduri şi coloane.
Atunci cabori şi voievodul în
mijlocul oaspeţilor săi.
Zărindu-l, cărăuşul cu care vorbise pe drum îl recunoscu şi neştiind
dacă-i vorbise cu destulă supunere,
căzu în genunchi.
La rândul său şi fata se înroşi
ca un bujor, îngenunchind timidă
şi ea în
faţa voievodului,
cu fruntea plecată
deasupra lespezii de marmură cărămizie.
Atunci cerbul se dădu înapoi
câţiva paşi,
de parcă ar fi înţeles,
în
timp ce voievodul întinse braţele şi o
apuca binişor de umeri,
săltând-o în
picioare.
-Care ţi-e numele,
floare rară?
Fata, cu desmierdul vocii
voievodului în urechi,
răspunse sfioasă:
-Milita, preaînălţate voievod.
-Si unde ai văzut lumina zorilor?
-Pe coasta dalmată,
preamărite.
-Sa trăieşti,
domniţă
Milita! De
acum înainte aşa te vei chema şi te vei
învrednici la curtea noastră de toată
slava. Întrebând-o apoi,
dacă vrea să-i devie soaţa,
ea răspunse simplu:
-Da.
În urmă, voievodul se trase mai la
o parte, unde-i fusese aşezat tronul
străbunilor şi de aici urmări ritmul
arzător al danţurilor şi cântecelor ce i
se înfăţişau înainte.
Veselia ce se iscă
deodată şi cuprinse toată cetatea făcu
pe Miron să-şi uite singurătatea în care
trăise atât amar de vreme.
Apoi, Milita,
în veşminte viu
colorate, în picioare cu iminei cusuţi în
fir de aur, se întrecu pe sine
însăşi. Învârtind în mâini o tamburină
sunătoare, juca cu atâta foc şi alean cum
nu mai jucase niciodată în viaţa ei.
Mulţumirea sufletească a
voievodului fusese atât de
covârşitoare,
încât porunci să se taie
berbecii cei mai graşi şi să se aducă
vin din belşug,
iar el, în fruntea
mesei, se bucura văzându-le veselia şi
ascultându-le vorbele de duh.
Din ziua aceea, Milita rămase
stăpâna asupra inimii singuratecului de
la Golubac, făcându-l să uite întristarea
încât se duse vestea şi-n cetatea de
scaun despre marea shimbarea a
voievodului Miron.
Dar, răutatea şi invidia sunt două
buruieni otrăvitoare în inimile
oamenilor.
Milita avea o soră geamănă,
cu
care semăna ca două picături de
apă, atâta doar ca sora ei -Mosca- avea
ochii verzi. Ea nu-şi urmase tovarăşii în
drumul spre Golubac.
Dar când auzi de soartă fericită
a Mâlitei, în cugetul sorei se iviră
puiul de năpârcă
şi florile de mătrăgună
ale urei.
Hotărî S-o piardă pe
soră-sa,
bizuindu-se pe asemănarea lor,
la
chip şi la vorbă.
Doar inimile lor se deosebeau,
ca
ziua luminoasă de noaptea cea neagră şi
înfricoşată.
Milita, blândă şi curată
sufleteşte, cu ochii senini şi plini de
duioşie, cu o iubitoare supunere,căuta să
facă doar binele,
pe când,
înfumurată
şi
rea, Mosca,
cu privirea ochilor ei verzi
şi plini de venin,
nu visa decât mărire
şi deşertăciuni.
Când, iată,
într-o bună zi
Milita
se pomeni cu o babă care ceru să-i
vorbească,
spunând slujitorilor că bătuse
cale lungă şi anevoioasă,
numai ca să
aducă veşti de la rudele de departe ale
stăpânei lor.
Când fură faţă-n faţă,
se
descoperi că aceasta nu era alta decât
Mosca, preschimbată
în babă.
Totuşi Milita se bucura mult de
revederea sorei pe care o iubea cu multă
dragoste. Se miră însă nespus de
veşmântul sub care venise fără să
bănuiască vreun vicleşug.
Mosca dădea din colţ în
colţ, plângându-se de moartea mamei lor
şi se căina că rămăsese singură
pe lume
şi n-o mai avea decât pe ea în mărirea
ei, soaţa a unui voievod,
s-ar putea să
n-o mai recunoască de soră.
-Cum te poate purta gândul atât
de departe, scumpa mea surioară?
o mângâie
Milita. Voievodul Miron e un om cu inima
de aur şi-ţi va da găzduirea care ţi se
cuvine.
-Cred că ar fi mai bine că
deocamdată să nu-i spui nimic
voievodului, o sfătui Mosca,
de teamă să
nu i se desluşească gândurile
haine. Aşteaptă până-i vei aduce pe lume
primul tău nascur... şi atunci poţi să-i
spui că am venit să veghez lângă tine.
Deşi Milita era sigură de
bunăvoinţa lui Miron,
totuşi,
la
stăruinţa sorei îi făcu pe voie şi o
tăinui în iatacele sale,
sub înfăţişarea
de bătrână.
Dar Mosca clocea în cuget gând
mişelesc şi nu
aştepta decât vremea care să-i
cadă bine căci venise s-o piardă pe
Milita pentru a-i lua locul.
Nu trecuseră decât prea puţine
zile şi Mosca,
tăinuită
în iatacele
voievodiţei,
deprinse toate obiceiurile
casei.
Într-o seară,
pe când amândouă surorile erau la cină,
Milita se simţi
rău. Inima începu să-i bată cu putere.
Ceva necurat se
întâmplase:Mosca-i turnase otravă
în
mâncare.
Deodată Milita se prăbuşi pe
covorul ce acoperea lespedea de marmură
şi rămase nemişcată,
fără suflare.
Mosca trase zăvorul uşii,
se
apropie ca o zănatecă de sora ei şi-i
şuieră la ureche:
-Marirea nu-i pentru tine,
eu voi
fi voievodiţă,
nu tu.
Prin minte-i fulgeră gândul că va
trebui s-o ascundă undeva.
Îşi aminti că
în mijlocul curţii se află
o fântână şi
hotărî s-o azvârle acolo.
Astfel, în puterea nopţii,
când nu
adia nici firicel de zefir şi toată
firea dormea, Mosca,furişându-se pe sub
bolţile întunecoase,
ieşi în curte şi o
azvârli pe Milita în adâncurile
fântânii.
Dar, când să se întoarcă,
în cale-i
răsări cerbul,
singurul martor la
fărădelegea ei.
De cum o văzu,
înţeleaptă
făptură,
gemând de durere,
se repezi la
Mosca, aflată tot în straiele sub care
venise şi voi s-o ia în
coarne. Ucigaşa,
val-vârtej,
fugi
înăuntru,
trântind în urma ei uşile grele
de stejar, ghintuite în fier.
Ajunsă în iatacul voievodiţei,
se
preschimbă în veşmintele acesteia şi
nerăbdătoare aştepta chemarea
voievodului. Era atâta asemănare între
cele două surori încât Miron nu fu în
stare să bage nimic de seamă.
Nu mult după această
întâmplare, într-una din seri,
în plină noapte de vară,
când nemărginirea cerului
surâdea plină de stele,
Miron îşi lua
soaţa şi voi să iasă împreună să se
îmbete de frumuseţea Dunării,
poleită în
argintul lunii.
Când pătrunseră în curtea cu
fântâna, cerbul se aşeză în calea
lor, mugind ca şi când cineva i-ar fi
înfipt un cuţit
între coarne şi voi cu
tot dinadinsul să izbească în Mosca pe
care voievodul o apăra cu stăruinţă.
Mosca fugi înapoi în iatac.
Voievodul rămase foarte tulburat
căci cerbul îl mâna de la spate cu
coarnele, până în dreptul fântânii,
unde
începu să mugească cu şi mai multă
durere în glas. Săgetat de-o
bănuială,
Miron se apropie de ghizuri şi
cătă în adâncimea apelor,apoi puse,
în
chiar noaptea aceea,slujitori să coboare
în fântână.
Mare-i fu mirarea,
când aceştia
scoaseră la suprafaţă corpul fără de
viaţă al domniţei sale.
Deznadejdea-i fu nemărginită
şi
inima zdrobită de obidă,
aflându-se înaintea unei fiinţe aidoma la chip cu
soaţa lui,
bănuind ceva necurat.
Voievodul
o chema pe Mosca.
Când Mosca, tremurând ca frunza,
se
înfăţişă
înaintea lui, Miron îi cuprinse
obrajii,o privi adânc şi-i desluşi în
lumina ochilor ei verzi cumplita
înşelăciune.
Văzându-se descoperită,
ucigaşa
mărturisi fapta mişelească cerând în
genunchi îndurare,
dar voievodul nu mai
avu puterea s-o ia în seamă.
Inima i se
împietri, mai ceva ca steiul de cremene
şi nu fu în stare nici cel puţin să-şi
plângă marea şi neostoita lui durere.
Ca şi stăpânul său,
îngenunchiat înaintea moartei,
cerbul scotea gemete
dureroase şi,
lacrimile lui,
şiroind potop
ca şi ale unei fiinţe omeneşti,
ţineau
locul lacrimilor neplânse ale
voievodului.
Şi, minune,
în chiar clipa
aceea, ucigaşa se prefăcu într-o musca
neagră, strălucitoare,
care ţâşni ca o
nălucă spre întinsurile Dunării.
Se spune că nimeri în peştera de
la Coronini, din care tocmai ieşeau
cârduri de lilieci.
De atunci, în această peşteră se
prăsi un fel de musca otrăvitoare,
căreia în ţara noastră i se spune :Musca
golubaca.
Miron Voievodul îşi irosi zilele
până la adânci bătrâneţi,
în aceeaşi
singurătate de mai-nainte,
cătând neîncetat printre stele şi luceferi
ochii negri scăldaţi în lacrimi ai
Malitei.
PEŞTERA VOINICILOR
În Cazanele
Mari,
pe partea stângă
a Dunării se înalţa un perete semeţ din
piatră sura, ce pare a se lua la
întrecere cu norii cerului.
În acest perete se afla o
deschizătură ca o poartă,
care pătrunde adânc în inima muntelui,
boltind deasupra
valurilor învolburate o peşteră
cunoscută din cele mai vechi timpuri.
De mult în părţile din stânga
Dunării fuseseră locul multor bătălii
intre ordiile turceşti şi armiile
austriece, fiind ocupate,
când de
unii, când de ceilalţi.
Dar pământul românesc a fost apărat tot de români.
În peştera fortificată
austriecii
aduseseră
"trei sute de voinici români"
de la Sibiu, sub comanda căpitanului
d'Arnau.
Turcii îşi aşezaseră tabăra
sus, deasupra peretelui stâncos,
pe un
podiş, şi de
acolo rostogoleau bolovani
cât roata carului,
care, în loc să
niemereasca în buza peşterii,săreau ca
nişte mingi drept în mijlocul apelor.
Dar de voinicii din peştera nici
pomeneală să se apropie.
Dacă turcii nu puteau să se
apropie de peştera nici cei
încercuiţi, în schimb,
nu mai primeau
muniţii şi hrană.
Şi, cum e vorba românului,
o
nenorocire nu vine niciodată
singură,
lipsa muniţiilor,
şi mai ales a
hranei proaspete,
încuibărise în
trupurile veghetorilor o boală
chinuitoare,
care-i făcuseră să se stingă
de-a-n-picioarele.
Muriră astfel,
dintre
cei
"trei sute" ,
douăzeci şi şapte de
flăcăi.
Atunci trimiseră mai multe
ştafete, care,
însă, nu putură să spargă
zidul împresurării şi să răzbească spre
ai lor căci turcul păzea cu neadormire.
Într-una din zile se înfăţişa
căpitanului d'Arnau,un sergent,
care-i
grăi astfel:
-Cu supunere, rog să fiu şi eu
învrednicit cu o ştafetă,
da'vedeti, nu să
duc răvaş mai marilor noştri,
ci să aduc
unul ca din partea lor către
excelenţa-voastră.
Căpitanul îl privi
mirat, neînţelegându-i dorinţa.
-Nu te înţeleg sergent, ce tot
vorbeşti?
Să vină tălmaciul!
Acesta dezvălui căpitanului
înţelesul spuselor sergentului,
care
urzise planul să pornească în buzunar cu
un răvaş,
care ar fi fost scris de
generalul Veterany,
comandantul oştilor
austriece, către căpitan.
În acest răvaş
să se arate din partea comandantului
că, în foarte scurtă vreme,
ajutoare, câtă
frunză
şi iarbă,
vor veni să despresoare
peştera.
Căpitanul se învoi şi puse
deîndată să se scrie un ordin ca din
partea generalului pe care-l iscăli cu
numele acestuia şi-l împodobi cu
sigiliul de ceară al companiei sale.
Pe-noptat când dormeau până şi
apele Dunării,
cu atât mai mult caraula
păginilor,
românaşul porni la drum.
Coborî
în vale, ocoli fortificaţia,
se caţără
pe
stâncile golaşe şi pline de
primejdii,
care străjuiau Dunărea
şi,
târâş-grăpiş,
pe burtă,
ca un
leu-paraleu,
se strecură printre primele
posturi turceşti.
Când crezu că a ajuns la o
depărtare potrivită să înşele pe
duşman, făcu cale întoarsă şi nimeri,
ca
din întâmplare în mijlocul turcilor.
Cei
mai
mulţi dintre aceştia erau
schipetari, deprinşi cu înălţimile
munţilor.
Când îl văzură în mijlocul lor,
se înfricoşară că de-o arătare.
Unul, care o mai rupea pe limba
ţării, prinse să-l iscodească:
-Tu, bre,
undem vine?
Isteţul sergent
răspunse,
prefăcându-se îngrozit:
-Din tabăra generalului Veterany.
-Bre
ghiaur, unde estem general
?
-Nu departe de aici,
colea peste
munte, şi arătă cu mâna întinsă spre
podişul dinspre Ciucarul mic.
Bucuroşi de-o aşa pradă,
îl duseră pe sargent
înaintea lui Azap-bei,
un
bătrân cu ochiul stâng legat într-o
cârpă neagră.
Când fu întrebat asupra
scopului trecerii sale spre cei din
peşteră,
sergentul începu să
pălăvrăgească vrute şi nevrute,
cu gând
să-i înfricoşeze şi mai mult.
Azap-beiul, căruia tălmaciul îi
traduse răvaşul cât putu el mai
bine,
rămase pe gânduri.
Puhoiul de oaste
de care-i vorgea ghiaurul că se
îndreaptă să-i despresoare pe cei din
peşteră
trezi în mintea lui gândul de
a-l întrebuinţa pe prins pentru a se
putea strecura cu oastea nevătămată până
nu va fi prea târziu.
Îi promise
sergentului bani şi că-l vor lăsa
liber,
numai să facă pe dracul în patru
şi să-i depărteze de primejdie.
După ce se sfătui cu
căpeteniile, ridicară tabăra şi o porniră
în grabă pe poteca
ce le-o arată
sergentul,
care nici el nu ştia unde
duce.
Românul,
văzând că-i reuşeşte
păcăleală,
murea şi învia de bucurie.
Comandantul cu încă două
căpetenii încălecaseră,
voind să scape
înaintea grosului,
de aceea dădură un cal
şi sergentului,
să le arate calea.
Sergentul,
de cum se văzu la loc
deschis, înfipse pintenii în burta
bidiviului şi o zbughi la dreapta pe o
vale ce cobora spre Mehadia.
Până să se dezmeticească cei
trei, sergentul pieri ca o
nălucă, depărtându-se tot mai mult de
ei, până ajunse la ai săi,
unde povesti
întâmplarea de care auzi şi împăratul.
Şi astfel,
după o împresurare de
patruzeci şi cinci de zile vitejii
sibieni ieşiră cu bine din peşteră,
care azi de cheamă Veterany,
după numele celui
iscălit pe răvaş,
dar ea a fost şi va
rămâne a voinicului,
care i-a salvat pe
ai săi prin curajul şi isteţimea minţi.